Dit is het HaDeejer.nl archief  van: 2006  tot  september 2015

thumb_openbrief.jpgGeacht College, Aanleiding. In het verzorgingshuis De Bongerd en Verpleeghuis Cunera in Heeswijk Dinther is een systeem ingevoerd van strippenkaarten voor het deelnemen van de bewoners aan de verschillende ontspanningsactiviteiten.

Een bewoner kan een tien-ritten-kaart kopen van 10 euro en dan kan hij deelnemen aan een aantal activiteiten, zoals bloemschikken, biljarten,koersbal, tafeltennis, kaarten,nagelstudio, duofietsen, wandelen, gymnastiek,naald en draad, werken in de tuin, sjoelen, kleurenpalet, apestaartje(gebruik computer), voorlezen, bridge. Naar aanleiding hiervan hebben enkele vrijwilligers gemeld, dat het een en ander helemaal niet goed werkt. Tegelijkertijd hebben ze aan ons ook een vraag voorgelegd.

Waarom werkt het niet goed.
Voor de vrijwilligers is het moeilijk om dit systeem te hanteren, omdat een aantal bewoners niet om kunnen gaan met strippenkaart, de strippenkaart kwijtraken of niet meebrengen bij de activiteit. Dan moeten ze eigenlijk teruggestuurd worden. Vrijwilligers en/of bewoners raken dan in de stress Bovendien merken de vrijwilligers, dat bewoners afhaken, omdat ze het te duur vinden, of omdat ze er niet mee om kunnen gaan en daarom maar niet meer deelnemen. Het management is op de hoogte, maar vindt, dat ze die inkomsten toch nodig hebben om het een en ander te kunnen laten draaien. Al met al dus geen ideale situatie voor bewoners en ook niet voor de vrijwilligers. En dit terwijl de bewoners die ontspanningsactiviteiten zo hard nodig hebben.

Collectieve aanvraag om ondersteuning vanuit de WMO.
Individueel krijgen bewoners te horen, dat ze een beroep kunnen doen op de WMO en/ of de Bijstand, als ze niet in staat zijn om dit te betalen. Daarvoor is bij een aantal bewoners de drempel te hoog. Zij willen/doen dit dan ook niet, omdat ze het gevoel hebben, dat ze dan helemaal met de billen bloot moeten. Dus haken ze maar af.
Daarom ontstond bij vrijwilligers het idee en dus de vraag, of het mogelijk was om een collectieve aanvraag te doen in het kader van de WMO. Zeker toen ze lazen, dat een deel van het budget in 2008 niet besteed is

Hoe is het in de andere tehuizen van de gemeente.
In Nistelrode zitten ze op dit moment in een moeilijke overgangsituatie, omdat ze maar een half tehuis hebben. Daar willen ze het in Laarstede opnieuw gaan organiseren.
In Heelwijk-Heesch hebben ze ook een systeem van eigen bijdrage. Hier krijgen de bewoners eenmaal in de drie maanden een rekening voor deelname aan de verschillende activiteiten. Dat werkt naar behoren Bij een enkele activiteit ondersteunt het Rigom, indien nodig ( handwerken). Ondersteuning vanuit de pot van de WMO zou natuurlijk welkom zijn, zeker wanneer de instelling nog meer kosten gaat “declareren” bij de bewoners.
Het gaat hier natuurlijk om het bevorderen van de participatie van bewoners, dus het ondersteunen van deze activiteiten om het zo laagdrempelig mogelijk te maken zou uitstekend in de doelstellingen van de WMO passen, is de gedachte.

Daarom de volgende vragen.
1. Is het College bereid om te bevorderen, dat  in alle verzorgingshuizen/verpleeghuizen van Bernheze activiteiten zo “klantvriendelijk en laagdrempelig” mogelijk worden aangeboden aan de bewoners?
2. Is het College bereid om indien nodig WMO-gelden in te zetten voor het bevorderen van, mogelijk maken van  en het laagdrempelig deelnemen aan deze activiteiten door bewoners van de verzorgingshuizen en aanleunwoningen in Bernheze?
3. Wil het College ook serieus kijken( in plaats van naar vele individuele aanvragen) naar de mogelijkheden om een collectieve aanvraag in behandeling te nemen van de bewoners van Cunera/de Bongerd ( en van eventueel de bewoners van de andere tehuizen) voor een bijdrage vanuit  de WMO ?
4. Is het ook mogelijk om bij een collectieve aanvraag dit te koppelen aan het aantal plaatsen, dus los van de personen, die er op dat moment gebruik van maken ?

Bij voorbaat dank voor de beantwoording

29 april 2009      Fractie PP93