In het kader van deze actie vroegen wij aan Pieter Molenaar, pastor bij de protestantse kerk in Dinther om op twee stellingen te reageren.
Stelling 1. Uit de krant: ´Bij het debat met de Tweede Kamer over bezuinigingsmaatregelen en het SCP-rapport,weigerde premier Rutte te spreken van armoede in Nederland. ‘Deze kinderen leven niet in armoede, ze leven in een gezin met een laag inkomen.” Hoe kijkt u tegen deze uitspraak aan?
Belerend
Pieter Molenaar: “Ik vind die uitspraak heel erg ingebed in zijn eigen politieke kader. Het is een opmerking die vooral bedoeld lijkt om het eigen beleid als acceptabel neer te zetten. Als je als beleidsmaker naar armoede kijkt vind ik, dat je, zeker als je zelf geen financiële problemen hebt, niet zo maar kunt oordelen. Het klinkt ook vaak belerend.
Gezien vanuit de christelijke geloofsovertuiging vind ik het mooi dat de rol van de diaconie een factor is die èn op lokaal èn op wereldniveau een diepgewortelde traditie heeft. Het is de vertaling van de theorie naar de realiteit. Over de muren van de kerk heen breng je naastenliefde in praktijk. En in die zin doet de uitspraak van Rutte geen recht aan de werkelijke situatie. Ik ontmoet mensen die moeten versoberen; de vaste lasten stijgen en dan merk ik vooral dat de leefwereld van de kinderen wordt ingeperkt. Financiële en sociale armoede ervaar ik wel degelijk in mijn dagelijkse werk.”
Stelling 2: Het boeddhisme kent het begrip mededogen. De op christelijke overtuiging gefundeerde politieke partijen onderschrijven het basisprincipe van de naastenliefde en in het socialisme is een van de fundamentele pijlers het solidariteitsbeginsel. Ziet u deze grondslagen van sociale betrokkenheid gerealiseerd in het huidige politiek/maatschappelijke klimaat?
Instrumentalisme
Pieter Molenaar: “Wat betreft deze stelling ben ik van mening dat het economische denken de medemenselijkheid soms overvleugelt. Het politieke klimaat wordt voornamelijk beheerst door economische motieven. Er wordt dan zelfs gesproken over de factor mens. De mens wordt gereduceerd en geinstrumentaliseerd. De mens ten dienste van....Terwijl in het Nieuwe Testament Jezus juist nadrukkelijk de kant van de minder bedeelden koos, en dat nogal eens tegen de ideeën van de machthebbers in. Nu zie ik soms ook bij christelijke politieke partijen dat het economische denken gaat domineren. En dat is onverenigbaar met de christelijke traditie.”
Lichtpunt
“De hulpgroep Lichtpunt brengt de naastenliefde daadwerkelijk in praktijk. Ik vind het een geweldig initiatief dat de 3 katholieke kerken en de Protestantse gemeente gezamenlijk optrekken ten dienste van de minderbedeelden. De kerstpakketten komen terecht bij mensen die financiële steun nodig hebben, bij mensen in een sociaal isolement, en dat zijn nogal wat ouderen, en bij de inwoners van deze gemeente die financieel en emotioneel gezien een moeilijk jaar achter de rug hebben. Mijn oproep is dan ook om deze actie met grote overtuiging te steunen.”
Tekst en foto: Jacques Worms
{jcomments on}