Filmmiddag met ‘Beasts of the Southern Wild’ en gastheer Tjeu van den Berk
Op zondag 18 januari is er een filmmiddag in de Abdij van Berne te Heeswijk. Vanaf 14.00 uur wordt in de Bernekringzaal de film : ‘Beasts of the Southern Wild‘ van de Amerikaanse regisseur Benh Zeitlin vertoond. De film is het drama over het zesjarige meisje Hushpuppy dat met haar heetgebakerde vader in een vergeten moerasgebied woont ten zuiden van Louisiana. Dwars door de dramatiek heen toont de film dat er zelfs in de zwaarste tijden altijd hoop is.
Deze middag, die duurt tot 17.00 uur, wordt begeleid door Tjeu van den Berk, bekend auteur, theoloog en filmdeskundige. Hij verzorgt deze middag een inleiding op de film, kijk tips en een uitleiding met discussie.
De filmmiddag begint om 14.00 uur. Entree bedraagt 10 euro, inclusief koffie/thee in de pauze. Kaarten zijn te reserveren via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Er zijn ook kaarten aan de zaal in de Abdij verkrijgbaar.
De film: ‘Beasts of the Southern Wild ‘
Beasts of the Southern Wild is de eerste langspeelfilm van de Amerikaanse regisseur Benh Zeitlin. Het is geen dertien-in-een-dozijnwerkje. Beasts of the Southern Wild is het best te omschrijven als excentrieke outsiderkunst.
De regisseur probeert de ziel van New Orleans en de Mississippidelta te vangen en te vermengen met een flinke portie fantasie en jeugdige onschuld. Beasts of the Southern Wild neemt het niet zo nauw met bestaande cinematografische conventies. Dat maakt deze film bij voorbaat al uitermate interessant. De film werd genomineerd voor de Oscars voor beste film, beste regie, beste aangepaste scenario en beste hoofdrolspeelster (Quvenzhané Wallis). Beasts of the Southern Wild kreeg meer dan zestig filmprijzen toegekend, waaronder de Gouden Camera van het Filmfestival van Cannes 2012.
In de film wordt Hushpuppy geïntroduceerd, een zesjarig meisje dat opgroeit in een gemeenschap die afgesloten lijkt te zijn van de rest van de wereld. De gemeenschap wordt door de inwoners ‘de badkuip’ genoemd. In dit vergeten gebied leven de inwoners in de wetenschap dat zij slechts één storm verwijderd zijn van hun ondergang.
Hushpuppy’s vader is een alcoholist die stervende is en zijn dochter nog zoveel mogelijk wijsheid mee wil geven om ervoor te zorgen dat zij het na zijn overlijden in haar eentje kan rooien. Haar moeder is er allang niet meer; volgens haar vader is ze 'weg gezwommen'. Hushpuppy groeit op in armoede, zonder elektriciteit en tussen het afval. Tegen de achtergrond van de badkuip zien we een stad afgetekend en hoewel deze nooit benoemd wordt, gaan we ervan uit dat dit New Orleans is. De balans van Hushpuppy's wereld wordt echter hevig verstoord wanneer een grote storm (een duidelijke referentie aan orkaan Katrina) opsteekt en haar gemeenschap letterlijk en figuurlijk begint te zinken. Om haar wereld te redden zal het kleine meisje een aantal grote rampen moeten overwinnen. .
Het programma van de filmmiddag begint om 14.00 uur met een korte inleiding op de film door Tjeu van den Berk. Daarna wordt de 1,5 uur durende film Beasts of the Southern Wild vertoond. Na de koffie- en theepauze is er ruimte voor een uitleiding door Tjeu van den Berk gevolgd door de reacties van de bezoekers. Uiterlijk 17.00 uur zal deze filmmiddag worden afgerond.
overweging op 11 januari 2015
Als ik kijk naar al die spetterende aanbiedingen voor een bijzondere vakantie deze zomer in een ver en idyllisch oord, dan denk ik wel eens: we leven in een wereld vol gelukkige mensen. De brede glimlach van mensen en het beeld van een genietend gezin verleiden ons, of zouden ons moeten verleiden. Dan worden we opgeschrikt door brutale moorden in Parijs waarbij de vrijheid van het woord in het geding is. We worden deze dagen door de media in de greep gehouden. Er zijn vandaag veel mensen die geteisterd worden door geweld en dood en toch rechtop willen blijven staan!
In deze realiteit vieren we vandaag het feest van de Doop van de Heer. We zitten in de slipstream van Kerstmis. Jezus is geboren, de herders zijn gekomen, de drie wijzen uit het oosten zijn er en nemen zijn verhaal mee over alle grenzen. Vandaag maken we een sprong in de tijd, dertig jaar later. Die aannemerszoon uit Galilea in Noord-Israël meldt zich bij Johannes de Doper om gedoopt te worden. Dit feest van de doop van Jezus wordt gevierd opdat wij onszelf de vraag stellen: wat doet dat ons? Zegt het ons iets dat wij gedoopt zijn, soms in een ver verleden? U en ik hier in deze kerk behoren bij die geloofsgemeenschap. Op de een of andere wijze. Heeft het wat voor ons betekend dat onze ouders ons eens naar de doopvont hebben gebracht? Want je kind laten dopen is één, de dagelijkse beleving is iets anders.
We hoorden het in de eerste lezing zo mooi: kom maar naar het water. Ook al heb je geen geld, kom maar. Het doopsel is gratis. De gemeenschap van Jezus biedt je dit aan. Je blijft vrij en je bent ontzettend welkom. Dat is tegenwoordig de houding van die kerk van Jezus: geen dwang, geen doopsel omdat opa en oma dat zo mooi vinden. Het doopsel, net als de andere sacramenten, trouwens de hele liturgie van de kerk, wordt je aangeboden. Maar wanneer je eenmaal op die uitnodiging ingaat, dan wordt wel verwacht dat je dat doopsel in je leven laat werken. Dat is de kracht van het aanbod: je wordt voor vol aangezien. Er wordt verwacht dat je dan verantwoordelijk bent voor deze stap op die weg van geloof.
Hoe? Allereerst is er die bemoedigende Stem van God die tegen je zegt: jij bent kind van God. Je bent kind van God niet alleen als alles goed gaat, als je stralend door het leven gaat. Je bent ook kind van God als je getroost wilt worden omdat je butsen en krassen hebt opgelopen. Juist dan ben je kind van God omdat je zo ontzettend hard die bemoediging van een liefdevolle aanwezigheid nodig hebt. ‘Werkt dat?’, vroeg iemand mij. Werkt dat ook als je eenzaam bent en je denkt dat er niemand voor je is? Ook dan werkt het, denk ik, geloof ik. Want heel diep van binnen, als je je openstelt, als je probeert stil te worden, is er die aanwezigheid van God diep in je hart. Probeer het maar eens.
Maar er is meer. Naast die diepe veiligheid die God aan mensen geeft en waarvan het doopsel een uiterlijk teken is, gaat het ook om een gemeenschap, om een kerkgemeenschap, om de parochie hier ter plekke. Die parochie opgebouwd uit gedoopte mensen, heeft een opdracht. Die opdracht is de wereld menselijker te maken, en respectvoller, en vreedzamer. Een gedoopte mens zal zich dus aansluiten bij de velen die hun stem verheffen tegen het geweld van onze dagen. Al loop je niet mee in een demonstratie in Parijs of in Amsterdam, je kunt wel bidden. Je kunt in je eigen omgeving verzetten tegen simplistische oplossingen van ‘alle moslims het land uit’. Je kunt je inzetten voor een beter verstaan van die ander, of die nu moslim is of ‘niets’. Een gedoopte mens zal willen bouwen aan een veilig klimaat waarin onze kinderen en kleinkinderen veilig kunnen opgroeien.
Het doopsel is dus niet een eenmalig gebeuren: wat water over het hoofdje en klaar is kees. Dan zal het niet veel in een mensenleven uitrichten. Jezus heeft steeds teruggegrepen op die oerervaring: geliefd kind van God te zijn. Hij kon iedere uitdaging en ook iedere moeilijkheid aan. Zo is dat ook voor ons. Als we zelf niets doen dan zullen onze kinderen niet opgroeien in een veiliger wereld. Wij zullen samen als gedoopte mensen de handen ineen moeten slaan.
Het wordt ons gratis aangeboden. Het is dus een gave. Het is ook een opgave.
Joost Jansen, norbertijn