Het volk mort en laat het horen bij de verkiezingen. Het volk verlangt naar meer vlees op de botten. Men denkt terug aan de vette jaren van weleer en men kan moeilijk wennen aan de magere jaren. Oude verhalen die we in de vastentijd lezen, hebben het over zeven vette jaren en zeven magere jaren. Ondanks de hoopvolle berichten dat het in ons land aan de beterende hand is, verlangen mensen toch dat het sneller gaat. Men kiest. De gevolgen kennen we.
Maar de cyclus van zeven vette en zeven magere jaren speelt zich niet alleen op economisch vlak af. We komen het ook tegen bij huwelijken. Hoeveel huwelijken gaan niet uit elkaar na ongeveer veertien jaar? Waar blijft het enthousiasme, de passie van het begin? Mensen schijnen droog te staan. ‘Geef mij te drinken’, zegt Jezus en er volgt een lang verhaal. Want we vermoeden bij het begin van dit evangelie al dat het niet louter om wat kraanwater gaat. Het gaat om echt leven, de passie van leven.
De vrouw en Jezus spreken niet op de zelfde hoogte. De vrouw denkt gewoon aan water, water om de natuurlijke dorst te lessen. Jezus heeft het over een andere dorst. Die vrouw heeft tenslotte al vijf keer een relatie gehad en de vriend die ze nu heeft is eigenlijk haar vriend niet. Volgt u het nog? Maar als je in deze manier van leven en denken zit, dan zie je vaak zelf niet wat er aan de hand is. Wij mensen hebben dan een scala aan verklaringen, tot aan de ouders, de voorouders, de omgeving waarin je geboren bent, de ‘genen’. Ineens worden de ogen van de vrouw geopend. Ze voelt, ze ervaart dat het hier om iets meer gaat. Gebeurt dat ook nu onder ons? Als we nu eens helemaal stil worden vanbinnen, als we nu eens loslaten wat we straks allemaal weer moeten doen en de bezoeken die we moeten afleggen en wat er allemaal van ons gevraagd wordt. Als we nu eens loslaten waar we vanaf het begin van de viering mee bezig zijn…. Waar ligt dan onze dorst, onze honger. Niet de lichamelijke dorst, niet de lichamelijk honger. Agnes heeft zo graag dat haar vriend nu eens de tijd neemt om naar haar te luisteren. Karel hoopt dat het op zijn werk eens wat hartelijker aan toe gaat. En oma Ingrid verlangt dat haar kinderen nu eens allemaal tegelijkertijd thuis komen en die zelfde kinderen denken dat moeder het fijner vindt als er steeds iemand is. Ze zeggen namelijk niet aan elkaar wat ze graag hebben…. Maar er is ongetwijfeld dorst die nog fundamenteler is. Want er zijn mensen zoals Anton die steeds angst heeft, en hij weet niet waarom. En Anna ziet gewoon geen perspectief meer en dat verlamt haar. Dit speelt zich allemaal onder ons af. Onderweg naar Pasen.
Wat is het belangrijkste dat Jezus doet? Hij maakt de dorst, het gemis, de angst, de uitzichtloosheid bespreekbaar. De vrouw gaat snel naar haar verwanten en zegt: ‘Hij heeft mij door! Hoewel Hij mij niet kende, zegt Hij toch wat er in mij is en waarnaar ik verlang.’ Maar die Jezus, die Messias, doet het opdat wij mensen veranderen. Hij brengt de zaken aan het licht niet om een superheld te zijn, maar opdat wij heldere wegen gaan. In de zeven vette jaren én in de zeven magere jaren. Daarom wil Hij ogenschijnlijk alleen maar dat mensen tot elkaar komen en elkaar helpen, elkaar ondersteunen. Een nieuwe Verbond wil ik, een altijddurend verbond, in mijn bloed, dat wil zeggen in het leven dat Ik geef aan mijn vrienden die jullie zijn. Luister maar eens als er gebeden wordt over het Brood en de Wijn in de eucharistie. Iedere keer is dit gebed ongeveer hetzelfde, maar het wordt iedere keer ook anders omdat wij mensen zoveel verlangens, angsten én hoop in ons meedragen.
Onderweg naar Pasen worden wij bij onszelf gebracht, of tenminste, wij kunnen het doen. Wij worden dan tevens weer gezonden naar andere mensen, ook naar hen in Godavarikolonie in India waarvoor onze Norbertijnse parochies 12.000 Euro bij elkaar willen brengen voor wat huisjes en een paar waterputten. Wij worden geopend voor mensen in onze eigen kringen met hun onzekerheid waar sommige politieke leiders zo graag misbruik van maken. Die mensen worden ons toevertrouwd opdat wij misschien niets anders doen dan bij hen te blijven in hun dorst en in hun honger. Aanwezig-zijn is ook een vorm van delen. Jezus deed het voor ons…
Joost Jansen, norbertijn
Wat drijft een ondernemer?
Michel van der Linden heeft jarenlang leiding gegeven aan een grot bouwbedrijf. Wat is goed voor ‘je mensen’, wat is goed voor ‘je bedrijf’, voor de samenleving, voor het milieu? Hoe spelen hier de christelijke waarden een rol?
De ‘drive’ van een ‘bouwer pur sang’ komt deze avond aan bod.
25 maart – 20 uur cc Servaes – Dinther met Michel van der Linden