Dit is het HaDeejer.nl archief  van: 2006  tot  september 2015

Religie

kerktoren-haanNederland is in rep en roer. De crisis maakt het nodig dat we offers brengen. Offers in koopkracht, offers om de verschillen tussen arm en rijk wat te compenseren. Het woord ‘nivelleren’ roept heel wat op! Maar we offeren niet zo graag verworven rechten op en zeker niet een gedeelte van ons inkomen. ‘Van mijn portemonnee moeten ze afblijven.’

Lees meer: Een offer brengen

20121106Yvonne van_OostrumOp maandag12 november vanaf 20.00 uur verzorgen Hein Braat en Yvonne van Oostrum een Meditatief Mantra concert in de Abdijkerk van Berne in Heeswijk. Dit duo zingt mantra’s in de oude taal het Sanskriet, met begeleiding op gitaar en een hindustaans harmonium. De mantra’s worden  afgewisseld met teksten en spirituele liederen uit andere culturen. In de concerten van Yvonne en Hein zijn er momenten waarbij de bezoekers worden uitgenodigd om mee te zingen. Voor bezoekers een verrassend concert met inspiratie en verstilling in de akoestiek van de Abdijkerk.

De entree bedraagt € 10,=  inclusief koffie/thee in de pauze.  Kaarten aan de kerk of reserveren via : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voor Yvonne van Oostrum is muziek en zang belangrijk in haar leven. Zij werd zo’n 25 jaar geleden geraakt tot in haar ziel, toen zij in aanraking kwam met mantra’s uit het Verre Oosten. Nu geeft zij concerten en workshops om de genezende en zuiverende kracht van mantra’s door te geven zoals zij die ervaart. Yvonne maakt ook gebruik van Tibetaanse klankschalen.  

20121106Hein BraatBij het beoefenen van yoga en meditatie kwam Hein Braat het hindustaans harmonium tegen. Nu bespeelt hij dit instrument als begeleiding bij mantra’s. Zelf maakte hij een zangstuk van een Sankriet tekst, die hij als Gayatri mantra op CD heeft gezet.

In zijn denken is de wereld een universele eenheid van vormen die verstandelijk niet te bevatten is. Gewaar worden van Licht, Liefde en Eenheid, juist daarin ligt volgens Hein de essentie van de grote wereldreligies.

Een mantra is een woord of een woordcombinatie met een mystieke inhoud. Het Sanskrietwoord mantra betekent letterlijk ‘man’ (geest) en ‘tra’ (bevrijding). Mantra’s kunnen helpen om te ontspannen, meer je hart te openen en het voortdurende denken in jezelf te stoppen.

Er is geen verklaring voor de mystieke werking van mantra's, maar iedereen kan ervaren wat het herhaald zingen van deze prachtige klanken (meestal in het Sanskriet) teweeg brengt aan harmonieën in ons fysieke lichaam en ons bewustzijn.

kerktoren-haanoverweging op 4 november. 

Wat moet ik doen? Wat moet ik in hemelsnaam doen? Je hoort het mensen zeggen. De toevoeging ‘in hemelsnaam’ geeft nog wat extra dimensie aan de vraag. Er wordt een perspectief van Boven bijgehaald, bewust of misschien onbewust. Wat moet ik doen? En als er een antwoord wordt gegeven, wordt er dan geluisterd? Zit ‘m daar misschien de moeilijkheid? Luisteren?!

In onze wereld en in de lange geschiedenis van de mensheid is veel wijsheid voor handen. Maar hoe luister je? Hoe filter je al die goede raad, al die ervaringen voor je eigen dagelijkse bestaan? Met welk perspectief? Wat wil je opbouwen? Vele cursussen worden aangeboden. Yoga, zen, sensitivtytraining. Mindfulness is ‘hot’, vandaag, het is helemaal in de mode. Het is een methode om een zachtmoedige houding aan te gaan met alles wat je tegenkomt. Het goede en het kwade. Eigenlijk ook wat je bij een christelijk huwelijk belooft: in voor- en tegenspoed, in goede en kwade dagen, bij ziekte en gezondheid. Maar dan gaat het om elkaar trouw te blijven… De meeste methoden die ons vandaag worden aangereikt gaan over het eigen ‘ik’, ze zeggen wel: ‘happy me’,  ‘gelukkige ik’.

Jezus zegt: ‘Luister Israël! De Heer onze God is de enige Heer. Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en geheel uw kracht. Het tweede is: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Er is geen ander gebod voornamer dan die twee.’ Ik word dus aangesproken, en ook ieder van ons, ieder persoonlijk. En doordat God ons allemaal aanspreekt hebben we ook iets gemeenschappelijk. Niet gelukkige ‘ik’, maar gelukkige ‘wij’, ‘happy we’. Het gaat niet alleen om een zachtmoedige houding bij alles wat mij overkomt, het gaat om zachtmoedig met elkaar om te gaan. Om iets te hebben met die naaste, want hij of zij is zoals ik ben. We zijn mensen met elkaar.

Jezus doet hier eigenlijk niets bijzonders. Als gelovige jood zegt Hij de joodse geloofsbelijdenis op. Net zoals wij na deze overweging onze geloofsbelijdenis zullen uitspreken. Iedere jood bidt dagelijks: Luister Israël, de Heer uw God is de enige Heer… Jezus herhaalt gewoon dat wat iedere jood van zijn tijd gelooft. Wat moet ik dus doen? Luisteren naar de ervaringsverhalen van je traditie, je open houden voor God en voor anderen, en dan je eigen weg gaan. Zo werkt dat bij Jezus.

Zo kan het ook werken bij ons. Met al onze vragen, onze twijfels, hoeven we het niet helemaal alleen uit te zoeken. Er is een netwerk aan verhalen, aan mensen, heilige mensen, nu nog levende mensen. Veel ervaringen die ons sterken. Maar we moeten ze wel durven horen, we moeten wel willen luisteren naar al die ervaringsverhalen. Het verhaal bijvoorbeeld van Christine die haar goede baan opgeeft om te leven bij geestelijk zwakke mensen. Christine heeft een goede opleiding genoten, universiteit zelfs. Ze kiest er voor om zich onder te dompelen in een van de huizen van de Arkgemeenschap waar mentaal gehandicapten samenleven met andere mensen. Of Gerard die in de krant las over de oprichting van Schuldhulpmaatje en zich aanbiedt om maatje te worden van mensen die financiële problemen hebben. En zijn vrouw volgt hem ook. Of een zwaar zieke man die positief de wereld blijft inkijken en de mensen die hem bezoeken daarmee inspiratie geeft.

Steeds opnieuw zijn dit mensen die goed weten te luisteren naar wat er om hen heen gebeurt. Ze trekken er de consequenties uit. Ze doen het ook belangeloos want dan blijven ze innerlijk vrij en wordt het meer uit liefde gedaan en niet uit berekening. Ze weten de tekenen van de tijd te verstaan.

Weten wij dat? Weten wij de tekenen van onze tijd? Wat tekent zich af in al die discussies rondom het regeerakkoord? Een hang naar ‘happy me’ of naar ‘happy we’? Wat kan ik er uit halen voor mij zelf of wat bouwt die verkrampte samenleving op? Liefde tot God, liefde tot de naaste: het is zo ontzettend concreet. Heel dichtbij en daarom ook moeilijk. Maar luisteren kunnen we allemaal. Je oren, je ogen openzetten. En ook je hart…

Waar leg jij je oor te luisteren?

reageer naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

kerktoren-haan thumbHet wereldje van die blinde bedelaar Bartimeüs is heel klein geworden. Mensen snauwen dat hij zich stil moet houden. Wat Bartimeüs ervaart, is langzaam gegroeid in zijn leven. Toen hij klein was probeerden zijn ouder hem te beschermen. Hij zou wel eens in een put kunnen vallen, of verdwaald raken. Natuurlijk goed bedoeld van die ouders. Maar het wereldje wordt dan wel klein. Bij het ouder worden, wordt Bartimeüs geconfronteerd dat hij echt niet alles kan. Zijn ouders sterven. De sociale voorzieningen zijn niet zoals vandaag, dus hij komt langs de kant van de weg te zitten, bedelend.

 

Lees meer: Geen kleine, maar een grote...

kerktoren-haanWaarin is een mens groot? Er zijn hele lange mensen waartegen je moet opzien. Er zijn uiterlijk onaanzienlijke mensen waartegen je kunt opzien! Dit lijkt wel een cryptogram, een spelen met woorden en betekenissen. Ik denk wel dat u het snel door hebt. Er is fysieke lengte, grootheid zo je wilt. Er zijn ook mensen voor wie je groot ontzag hebt ook al trekken ze echt niet de aandacht door hun indrukwekkende gestalte. Uiterlijke grootheid en innerlijke grootheid. Waarin zit het verschil?

Lees meer: Ware grootheid

kerktoren-haanWat maakt gelukkig? Op Facebook – één op de zeven wereldburgers is aangesloten! – krijg ik steeds plaatjes van feestende, genietende mensen. Het lijkt als of dat het summum van geluk is. Geen zorgen, lekker eten en drinken, de problemen van onze wereld ver op afstand. We weten echter dat het zo niet is.

Lees meer: Op zoek naar geluk

kerktoren-haanJe hoeft je computer maar te starten en een zoekprogramma te gebruiken of de advertenties van datingsites springen naar voren. Ook op radio en televisie wordt een meer of minder duurzame relatie als mogelijkheid aangeprezen. Ook voor hoger opgeleiden, wordt soms gezegd. De mensheid bestaat nu eenmaal uit mannen en vrouwen. Het is een bron van vreugde, het is van uitzonderlijk belang om vruchtbaar te kunnen zijn. Het is ook bron van verdriet. Het is niet goed dat de mens alleen is. Maar als de mens met zijn tweeën is, gebeurt er van alles…

Lees meer: Alleen door het leven of...

kerktoren-haanJezus komt uit een veilig nest en dat geeft Hem vertrouwen. Mensen die uit een veilig nest komen staan meestal met voldoende vertrouwen in het leven. Ze hoeven zich niet af te vragen of de stappen die ze zetten wel zo goed zullen uitpakken. Niet dat het hen van een leien dakje gaat. Ze kunnen echt wel eens hun hoofd stoten. Maar ze gaan niet angstvallig om met wat ze tegenkomen omdat ze gewoon – heel eenvoudig – uit een veilig nest komen.

Misschien is dit wel de diepste reden waarom Jezus zo antwoordt op de vraag van wat jaloerse vrienden. ‘Die anderen doen ook goede dingen, los van ons…’ Het lijkt alsof die groep rond Jezus een patent heeft op het doen van goede werken. Ze willen hun eigen succes veilig stellen. En Jezus: vertrouw het toch. Schenk vertrouwen. Je wordt er echt zelf niet minder om. ‘Maar dan hebben we geen greep meer op de ontwikkeling! Dan weten we niet waar het op een gegeven moment naar toe gaat. Het kan best wel eens helemaal uit de hand lopen!’, zo reageren de angstigen, de bangeriken. En ze hebben soms ook nog gelijk. Kijk maar wat vorig weekend in Haren, in Groningen, is gebeurd. De gewelddadigheden los je niet op met louter vertrouwen.

En toch – misschien tegen alle beter weten in – de basis moet blijven: vertrouwen. We zien het zelfs in de economische ontwikkelingen. Zeker een keer per week wordt het consumentenvertrouwen gepeild. Het is de laatste tijd daarmee slecht gesteld. Velen onder ons hebben weinig vertrouwen in de toekomst. Dat maakt hen niet gelukkiger. Wat is er voor nodig om met meer vertrouwen in het leven te staan?

Jezus komt uit een veilig nest en dat geeft Hem vertrouwen. Het veilige nest met Maria en Jozef, met een dorpsgemeenschap waarbinnen zijn vader een klein aannemersbedrijf heeft. Voldoende werk, want Herodus de Grote, de heerser van die tijd, is met enige megaprojecten gestart op een dertig kilometer afstand van Nazaret. Het nest waaruit Jezus komt is veilig en dat geeft basis aan zijn vertrouwen. Er is nog meer: Hij ervaart heel sterk dat Hij kind van God is. Niet alleen is Hij kind van Jozef en Maria maar ook God is zijn Vader. Geborgenheid in de hoogste macht. Dat zou je ieder mens toewensen.

Hoe kunnen we dit vertrouwen laten groeien? Door hard te werken aan vertrouwen en eerlijkheid tussen mensen. Daarvoor zouden we veel voor moeten over hebben. De voorgestelde acties – afhakken van een hand, het omhangen van een molensteen en in zee werpen – zijn dan wel extreem, maar wie wil zijn eigen kind niet ’n keer ‘achter het behang plakken’? En knuffelt het even later weer…. Soms vraagt een herstel van vertrouwen om radicale oplossingen. Jezus is echt geen softie die alles met de mantel der liefde bedekt. Hij daagt uit omdat Hij van zijn mensen houdt.

Wie groeit in vertrouwen zal ook veilig in het leven staan. En dat is zo belangrijk! Wanneer wij werken aan vertrouwen dan hoeven we zelf niet op de voorgrond te staan. Dan zijn we blij als ergens wat goeds gebeurt. Dan zien we ook dat of mensen nu wel of niet naar de kerk gaan, of mensen nu wel of niet in God geloven, er veel kan verbeteren in onze samenleving. En daar gaat het toch om?

Ja, daar gaat het om. En dan ben ik blij dat ik samen met jullie hier in deze kerk die bemoedigende boodschap beluister. Dan word ik gesteund – samen met jullie – om steeds opnieuw vertrouwen te schenken. Dan kunnen er nog zo veel vervelende zaken boven ons hoofd hangen, met geloof en vertrouwen sta ik wel anders in het leven. En als ik God soms om wat meer vertrouwen kan bidden, dan word ik wel veiliger in mijn staan in deze maatschappij. Dus helpt geloof en kerkgang wel? Bij mij, en bij velen met mij: zeker!

Lieve mensen: wij kunnen niet in de toekomst kijken. We kunnen wel, met elkaar, in vertrouwen de toekomst tegemoet gaan. Hiervoor zullen we ons hier en nu moeten inzetten. Tegelijkertijd mogen we er op vertrouwen dat ons de kracht van Gods goede Geest geschonken wordt. In dat vertrouwen zijn wij veilig.

‘Wie niet tegen ons is, is voor ons’: Marcus 9,38-43.45.47-48.

Waar haalt u uw vertrouwen vandaan?        U kunt reageren: www.parochiedinther.nl

 

Joost Jansen o.praem.

20120924Riet Fiddelaers“Met mijn ziel onder de arm” heet het nieuwe boek van Riet Fiddelaers-Jaspers, deskundige op het gebied van verlies en rouw. Op zaterdag  6 oktober om 14.00 uur, komt zij in de Abdij van Berne spreken aan de hand van dit boek. In de lezing wordt duidelijk hoe onlosmakelijk liefde en rouw met elkaar verweven zijn. Wie liefheeft, neemt het risico van verlies erbij. Want zonder rouw gaat het niet. Rouwen doen we niet alleen bij verlies door de dood, maar ook bij een verlies door echtscheiding, van werk, gezondheid of een ideaal.

Leven met verlies, leven met kwetsbaarheid is een van de belangrijkste taken in ons leven, zo niet de belangrijkste. Het gaat om de vraag hoe we de poorten van ons hart open kunnen houden en kwetsbaarheid en kracht kunnen verbinden. Hoe we een sterke rug kunnen ontwikkelen en een zachte voorkant kunnen houden. Hoe we kunnen groeien rondom verlies.

Wie liefheeft, krijgt onherroepelijk te maken met verlies en rouw. Zeker in een tijd waarin we geconfronteerd worden met het sterven van relatief jonge mensen, komt omgaan met verlies en rouw steeds vroeger op ons pad en wordt het een deel van ons leven.

Fiddelaers-Jaspers eindigt haar boek dan ook met: ‘Het verlies is een deel van jou, verweven met je leven. De beschadigingen en de knopen zijn niet altijd meer zichtbaar, maar ze zijn er wel degelijk en laten zich soms zien. Het verlies maakt jou tot wie je bent.’

De lezing is gericht op iedereen die te maken heeft met verlies en rouw, vanuit de zorg, de mantelzorg, vanuit eigen ervaringen; kortom gericht op u en mij. U bent van harte uitgenodigd.

De lezing vindt plaats in de kerk van de Abdij van Berne, Abdijstraat 49, 5473 AD  te Heeswijk.

Na de koffiepauze is er een interactief moment en kunt u vragen stellen. Na de lezing zal Riet Fiddelaers in Boekhandel Berne haar boek signeren. Het geheel wordt in- en begeleid door uitvaartonderneemster Marjan Danen.

De toegangsprijs is € 7,50 te voldoen bij de ingang van de kerk voor aanvang van de lezing.

U kunt zich opgeven via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

kerktoren-haanKinderen roepen onverwachte gevoelens bij ons op. Een neef van mij, zeer hoog opgeleid, drukke baan. Zijn vrouw en hij krijgen een kindje. De jonge vader wordt ineens een heel ander mens. Hij is gespecialiseerd in het zo efficiënt mogelijk laten verlopen van processen in grote fabrieken en dan staat hij daar met een klein meisje in zijn armen waarvan hij het proces niet kan versnellen. Kinderen doorbreken onze vaste patronen.

Lees meer: Een kind in ons midden

kerktoren-haanIn de schaduw van de verkiezingen hebben we deze week ook 11 september herdacht. Bescheiden, zegt men. Maar hoe kun je bescheiden een aanslag op de Twin Towers in New York met 3000 doden herdenken? En dan de dagelijkse aanslagen in het Midden Oosten. Niet te vergeten het geweld op andere plaatsen. Soms is het om moedeloos te worden. Hoe houden mensen het vol om steeds opnieuw zich in te zetten voor vrede? Ik ken mensen die het doen. Waar halen ze de kracht vandaan?

Lees meer: Vrede maken

kerktoren-haanNog steeds zijn er doofstomme mensen. Denk nu niet onmiddellijk aan het instituut in Sint Michielsgestel. Want dan schuiven we het af. Dan doen we, zoals we dat met zoveel andere gehandicapte mensen doen: ze naar een tehuis brengen. Goede mensen zorgen dan wel voor hen. Wij kunnen onze gelukkige weg gaan.

Lees meer: Kwetsbaar