Dit is het HaDeejer.nl archief  van: 2006  tot  september 2015

Religie

kerktoren-haanoverweging op Palmzondag
Geef mij je angst, ik geef je er hoop voor terug.. Geef mij nu de nacht, ik geef hem morgen terug.. Dit is niet van Jezus Christus, het is van Guus Meeuwis, onze Brabantse zanger. Hij vertolkt wel een gevoel van veel jongeren en ook ouderen. Angst tegenover hoop, nacht tegenover een nieuwe morgen, de uitersten. Dit vieren wij vandaag, een dag van uitersten. Dit gaan we de hele week vieren, een week van uitersten. We vieren het in een wereld van uitersten. Want door de media, door krant, radio en tv, zijn wij constant gekoppeld aan wat er in de hele wereld gebeurt: hoogtepunten en dieptepunten. Een aanslag hier, een geboorte daar. Iemand die overlijdt en elders een hartelijk weerzien.
Wat moet er omgaan in Jezus? Hij wordt dan wel toegejuicht door een grote menigte, maar Hij vermoedt ook dat dit zijn laatste tocht is, zijn laatste week. Een schrijnend gevoel van binnen. Hoe ga je om met de weerstand van mensen? Want wat we hier in het groot vieren, gebeurt ook in het klein vandaag. Een meisje tijdens de vormselvoorbereiding: ‘Sommigen vinden het gek dat ik naar de kerk ga.’ Zij moet ook tegen de stroom in roeien. Het is niet eenvoudig om je hart te volgen. Hoe doe je dat?
In het verhaal van de intocht van Jezus in Jeruzalem worden wel een paar aanwijzingen gegeven. Tenminste, zo lees ik het. Marcus de schrijver is heel precies in zijn vertelling. Het gaat om een jonge ezel, nog nooit heeft er iemand op gereden. Zo’n ezel is het rijdier van de gewone mensen. Deze ezel staat in schril contrast met de paarden van de Romeinen die de stad bezet houden. Hoe zeer de mensen ook juichen dat Jezus de gevierde held is, Hij kiest voor de eenvoud. Jezus blijft trouw aan zijn afkomst, Hij blijft trouw aan de weg die Hij steeds is gegaan. Hij profiteert niet van zijn succes. Dat is moeilijk voor de gemiddelde mens. Paulus, de apostel, zegt ergens: wie staat, ziet toe dat hij niet valle. En Jezus zelf: ‘Wie zich verheft, zal vernederd worden, maar wie zich zelf gering acht, zal verheven worden.’ Trouw blijven aan je innerlijke weg, het is een grote kracht.
Hoe blijf je staande met soms de angst diep van binnen, ook al word je van alle kanten bejubeld? Er zijn voldoende mensen die deze angst ervaren. Ze durven niet en zijn geremd. En wie is dit op zijn tijd niet? Iemand kan mooi zeggen dat je niet onzeker hoeft te zijn, dat je goed bent zoals je bent, maar het helpt niet. Je hebt nu eenmaal te grote voeten, of je bent niet slank genoeg, of je bakt er niets van op het voetbalveld. Zo voelt het soms wel.
Op deze Palmzondag zien we een mens die aangekondigd wordt als de Messias, maar die weet dat het geen erebaantje is, dat het een lijdensweg zal worden. Toch gaat Hij verder. Hij weet zich gesterkt door ervaringen van anderen, soms ver vóór Hem. Zoals die knecht waarover we in de eerste lezing gehoord hebben: ‘God de Heer heeft mij de gave van het woord geschonken; ik versta het de ontmoedigden moed in te spreken. Elke morgen spreekt Hij zijn woord, elke morgen richt Hij het woord tot mij en ik luister met volle overgave. God de Heer heeft tot mij gesproken en ik heb mij niet verzet…’ Deze week krijgen we meer van deze verhalen. Maar er zijn ook mensen vandaag die zich onvermoeibaar inzetten om tenminste wat vrede te brengen. Die Kofi Annan doet goed werk in Syrië. Maar ook in onze dorpen zijn er mensen die steeds maar weer doorgaan om anderen te verbinden, bijeen te houden.
Geef mij je angst… Lam Gods dat de zonder van de wereld wegneemt… We bidden het straks. Dit wordt de week van het samen dragen. We hoeven onze last niet alleen te dragen, er is steeds iemand die veel eerder die last gedragen heeft. Er zijn ook mensen die naast ons lopen en die ons helpen. Misschien zijn wij dat zelf wel voor anderen. Misschien zijn wij wel die mensen die hoop terug geven waar anderen hun onzekerheid, hun twijfel, hun angst aan ons toevertrouwen. Misschien gebeurt het wel als we ons palmtakje halen: het groen van de hoop dat we steken achter het kruis.
Joost Jansen o.praem.
kerktoren-haanWant echt leven doe je altijd met anderen. Wil je dat je leven, je bestaan, vruchtbaar is, dan gaat het altijd om een leven met anderen. Natuurlijk kunnen er momenten zijn waarop je je echt eenzaam voelt, zoals Jezus die – in het evangelie - tegen zijn eigen ondergang, zijn eigen dood, zit aan te hikken. Maar Hij herpakt zich: daartoe ben Ik immers tot dit uur gebracht. Dat is wel krachtig!

Lees meer: Niemand leeft voor zichzelf

kerktoren-haan_thumboverweging op 18 maart 2012
Op Witte Donderdag zal een levensgroot kruis door Rotterdam gedragen worden. Tientallen mensen zullen nodig zijn om het rond te brengen. Misschien wel één miljoen televisiekijkers zullen hen volgen. The Passion, de passie van Jezus Christus. Maar het kruis met Hem wordt ook omhoog geheven in een eenvoudige kamer, boven de deur, boven een bed. Het kruis. ‘God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te oordelen, maar opdat de wereld door Hem zou worden gered.’ Gered door het kruis?

Wij leven toe naar Pasen. Natuurlijk houdt Pasen in de oproep om telkens weer op te staan, maar niet vooraleer we het kruis hebben aangekeken. De Mensenzoon móét omhoog geheven worden… Dat is de crux van het verhaal, dat ‘moeten’… Niet dat het lijden moet. Het lijden in ieder leven moet niet, het gebeurt, ‘it happens’,  zeggen ze. Dat een schoondochter sterft terwijl haar man achterblijft met drie kleine kinderen: dat moet niet. Het gebeurt. Dat in Oeganda tienduizenden kinderen tot kindsoldaten worden gemaakt, dat moet niet. Het gebeurt wel. Moet daarom de Mensenzon omhoog worden geheven?

Deze meditatie van de evangelist Johannes krijgen we onderweg naar Pasen. De veertigdagentijd is een leerschool, een versnelde catechesecursus waarin ieder jaar weer de vele aspecten van ons christelijke geloof de revue passeren. De vragen van het lijden, van dood en leven, van ondergang en verlossing. Maar ook van vergeven en verzoenen. Want zijn dat niet de vragen van iedere mens waarop alle grote geloofstradities een antwoord proberen te geven? Ook onze eigen christelijke traditie.

In het verhaal van Jezus van Jezus wordt wel een bijzonder antwoord gegeven. Geen wijsheden van een verlichte geest zoals bij Boeddha. Boeddha wil dat mensen het lijden overstijgen doordat ze er geen aandacht aan schenken. Niet de weg van het Hindoeïsme waarin wordt aangegeven dat het nu eenmaal je lot, je karma is. Ook niet de weg van de islam waarin wordt geleerd dat het lijden een plaats heeft in God, dat God het wil, vaak als straf. Het antwoord dat Jezus geeft, is zijn eigen voorbeeld, zijn eigen leven. Hij maakt zich één met het lijden. Hij neemt het lijden op zich. Hij aanvaardt het lijden. Hij identificeert zich met het lijden van de mensen die Hij ontmoet. En Hij zegt: kijk het lijden aan dan vind je je eigen weg door het lijden heen. Als het lijden – onverhoopt – op je weg komt, ga het niet uit de weg. Kijk het lijden aan zoals Ik mijn kruis heb aangekeken, zoals Ik het gedragen heb. Daarom moet dat kruis omhoog worden geheven, want dan kun je het aankijken.

Dit is wel een heel bijzondere weg. Een unieke weg mag je wel zeggen. Hierin onderscheidt het christendom zich echt van andere godsdiensten en levensbeschouwingen. Die moeder waarvan de schoondochter is gestorven krijgt geen andere weg aangereikt dan er mee te leren omgaan. God lijdt met haar mee, zo geloof ik. Samen hebben we daarover gesproken. Zou Gods mede-lijden haar kracht geven? Zou het samen optrekken kracht geven? Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat Hij zelf mee is gaan trekken met ons, hoor ik de evangelist Johannes zeggen. En is God ook met de kindsoldaten van Kony’s Leger van de Heer? Ik bid dat het zo is, want anders zijn ze wel helemaal aan de kwade machten overgeleverd… Ik bid dat wereldwijd deze kinderen niet anoniem ten ondergaan maar dat mensen gewekt worden hun verantwoordelijkheid te nemen. Mensen kunnen het kwaad stoppen, God niet, daarin is Hij machteloos. Hij kan ons echter wel de kracht geven om verantwoordelijk onze stappen te zetten.

Overal zijn kruisen opgericht, vaak met een afbeelding van het lichaam van Christus er op. We zijn er aan gewend geraakt. Maar aan het lijden raken we nooit gewend. Niemand. Misschien kijken we nu wat anders naar het kruis. Kijken we met ogen die geroerd kunnen raken omdat er mensen zijn, velen, die echt lijden en een weg zoeken? Wie geroerd is door wat hij ziet, kan ook nabij zijn.

Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat Hij ons zendt opdat geen mens verloren loopt….

Dat is wel een grote uitdaging, vandaag….

 

Joost Jansen o.praem.

kerktoren-haan_thumboverweging op11 maart 2012-03-10
Wat bezielt haar? Of hem? We vragen ons dit wel eens af. Zeker wanneer de reacties van mensen wat ongewoon zijn. Iemand die ineens zijn zaak verkoopt en als vrijwilliger gaat werken in de bushbush van Afrika.

Lees meer: Wat bezielt ons?

kerktoren-haan‘Dat doet Kees toch zo goed.’ Zijn vrouw die dat zegt, is weer even helemaal verliefd. Je ziet het aan haar ogen. Kees doet het ook goed. Hij doet echter gewoon wat hij altijd doet in zijn werk. Plotseling echter ziet zijn vrouw hoe bijzonder het eigenlijk is. Dat is mooi.

Lees meer: In een ander licht..overweging

kerktoren-haanEr worden heel wat verbonden gesloten, in de politiek, tussen landen, tussen mensen. Bij pacten in de politiek en op wereldniveau reageren wij vaak met: ‘voor zolang het duurt.’ Vaak vallen ze weer uit elkaar en moeten andere allianties worden samengesteld. Is dit tussen mensen ook het geval? Je zou het soms zeggen...

 

Lees meer: Duurzame relatie

Emos_labyrintBoekhandel Berne heeft Dick de Boer uitgenodigd om op 25 februari 2012 een geïllustreerde lezing te geven over zijn boek Emo`s reis in de Abdijkerk te Heeswijk.

Lees meer: Lezing Abdijkerk Emo's reis

kerktoren-haanBij de Geestelijke Gezondheidszorg kloppen meer mensen aan, hoorde ik deze week. Mensen met stress, mensen eenzaam, mensen die geen richting meer weten. Er is te weinig menskracht om al deze mensen te helpen.

Lees meer: Helpen en geholpen worden

kerktoren-haanIk voelde me van alle kanten bekeken toen mijn vrouw en ik met onze kleine kinderen in de kerk kwamen op zondag’, zei een jonge vader. ‘Ik ben nog een keer gegaan en toen niet meer.’ Bij ons allen, in de hele samenleving, speelt dat we naar elkaar kijken en ook een beetje de maat nemen. Wij willen graag dat anderen een beetje zijn zoals wij.

Lees meer: Elkaar rijker maken

kerktoren-haanZe komen uit de kerk. Bij Jezus was dat de synagoge. Ze komen uit de plaats waar ze verhalen hebben gehoord over hoe mensen God ervaren en wat dit voor hun leven kan betekenen. Ze zingen en bidden. Ze laten de woorden én de stilte op hen inwerken. En dan komen ze thuis. Ze komen een zieke moeder tegen of een kind dat zijn kont tegen de krib gooit of de realiteit dat je werkeloos bent of de e-mailbox die boordevol zit…

 

Lees meer: Een geloof voor alle dag

kerktoren-haanNiet alleen vroeger, ook vandaag zijn er grote mensen. Via internet kun je zelfs met filmpjes  ‘live’ deze ‘geweldenaren’ volgen. Ik denk aan een Nelson Mandela, aan een pas overleden Vaclav Havel in Tsjechië, om maar niet terug te gaan naar Kennedy, Martin Luther King of Johannes Paulus II. Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Waarom zijn ze zo bijzonder?

 

Lees meer: Het verleden vergeven om de...

kerktoren-haan‘Ik wil ons kindje laten dopen om hem/haar in de voetstappen van Jezus te laten gaan.’ Dit staat op een van de kaartjes in het motivatiespel bij de doopvoorbereiding. Er zijn maar weinig ouders die zich hierdoor laten aanspreken. Ze laten hun kindje eerder dopen voor een leven van normen en waarden, of omdat ze God willen danken voor het geschenk van nieuw leven.

Lees meer: Het zelfde doen en toch anders